Deze week is in de regio Amsterdam-Amstelland een campagne gestart om bewoners en ondernemers in het buitengebied bewust te maken van de risico’s van ondermijnende criminaliteit. Het RIEC Amsterdam-Amstelland wijst samen met de gemeente Aalsmeer, Amstelveen, Diemen en Uithoorn op de potentiele signalen van ondermijnende criminaliteit.
De online campagne geeft de boodschap af: Je kan maar een keer nee zeggen. De campagne-uitingen spreken agrariërs en tuinders aan en schetst een realistische situatie van hoe criminelen te werk gaan. Denk daarbij aan het aanbod om voor een groot contant geldbedrag een schuur te huren. De campagne uitingen worden via sociale media kanalen, onder andere LinkedIn en Instagram, onder de aandacht gebracht bij de doelgroep.
Campagne in drie fasen
De campagne is opgebouwd in drie fasen: bewustwording, overweging en activering. De eerste fase van bewustwording bestaat uit korte video’s (maximaal 15 seconden) van herkenbare situaties. Daarin wordt een dilemma voorgelegd als “wel of niet melden?”. De tweede fase draait om het leren herkennen van signalen van ondermijnende criminaliteit. Bijvoorbeeld, weet jij waar je op moet letten als iemand voor een groot contant geldbedrag je schuur wil huren? De derde fase draait om het activeren van de doelgroep: maak melding bij Meld Misdaad Anoniem. Deze laatste fase richt zich op mensen die de eerdere advertenties al gezien hebben. Zij worden opgeroepen om actie te ondernemen bij verdachte situaties.
Tot en met eind november zullen de advertenties op sociale media te zien zijn voor mensen die binnen de geselecteerde doelgroep vallen. De gemeente Aalsmeer, Amstelveen, Diemen en Uithoorn zijn afzender van de campagne-uitingen. De campagne is ontwikkeld in de regio Den Haag. Ook daar zullen in de komende weken weer gemeenten deelnemen aan de campagne.